Jak připravit děti na vstup do školy - I. část

Publikoval Vít Beran
Datum 24.2.2024
Jak připravit děti na vstup do školy - I. část

NÁMĚTY PRO RODIČE BUDOUCÍCH PRVŇÁČKŮ - Rodiče budoucích prvňáčků si často kladou otázku, jak by mohli svým dětem pomoci na začátku školní docházky či jak je připravit na vstup do školy. Ve škole bychom byli raději, kdyby se rodiče místo učení předem zaměřili na zralost fyzickou, psychickou, sociální a emocionální.

Rodiče budoucích prvňáčků si často kladou otázku, jak by mohli svým dětem pomoci na začátku školní docházky či jak je připravit na vstup do školy tak, aby se cítily ve škole spokojené a dostály nárokům, které se na ně v první třídě kladou. Mnoho rodičů proto se svými dětmi v předškolním věku trénuje rozeznávání písmenek, čtení, počítání, psaní a věří, že to je to, co dětem nejvíce pomůže. Učitelé by ale byli rádi, kdyby příprava na školu ze strany rodiny probíhala spíše formou her, které děti na tyto dovednosti připraví, tak aby pak ve škole čtení, psaní a počítání zvládaly dobře a bez problémů. Nejde však jen o tyto dovednosti. Ve škole bychom byli raději, kdyby se rodiče místo učení předem zaměřili na zralost fyzickou, psychickou, sociální a emocionální.

Jak může tedy rodina pomoci se vstupem do školy?

Aby dítě dobře zvládalo první kroky ve škole, měli bychom mu především dopřát DOSTATEK POHYBU, který rozvíjí HRUBOU I JEMNOU MOTORIKU: volný pohyb v přírodě, překonávání běžných přírodních překážek, hry s míčem, skákání, stavby z přírodnin, stavby z kostek, navlékání korálků, mozaiky, kreslení na velké, svislé plochy, stříhání nůžkami, lepení, skládání papíru. Do této oblasti ale patří také sebeobsluha. Samostatné oblékání, zapínání knoflíků, zavazovaní tkaniček, které je i výborným prostředkem k prostorové orientaci.

Viz také odkaz: Jak rozvíjet jemnou motoriku u dětí • pexo.cz

V neposlední řadě sem patří i NÁCVIK SPRÁVNÉHO DRŽENÍ PASTELKY NEBO TUŽKY, který zabrání tomu, aby dítě při psaní bolela ruka. Začínáme rozcvičováním kloubu ramene a postupujeme až k zápěstí. Trénujeme nejprve velké tvary na svislou plochu a pak zmenšujeme a zpřesňujeme tvary i na menší ploše.

Další nápady viz odkaz: Jak naučit správně držet tužku • pexo.cz

Je dobré trénovat i PAMĚŤ třeba tím, že se učíme básničky, písničky, rozpočítadla, převyprávět příběh nebo to, co se událo ve školce, u babičky a podobně.

S tímto souvisí i základní MATEMATICKÉ PŘEDSTAVY. Někdy se děti pochlubí, že umí počítat do 20, do 100, ale pro rozvoj matematických představ je důležitější rozeznat, co je v řadě první, poslední, co je před, za. Když si zahrajeme stolní hry s kostkou, dítě se učí přirozeně počítat, seznamuje se s číselnou řadou, matematickými symboly, orientovat se v rovině, učí se dodržovat pravidla, zvládne i pravolevou orientaci, případně co je nahoře, dole, čeho je více, čeho méně, co přibylo, co ubylo. Rozlišuje základní geometrické tvary a jejich barvy. To vše je velmi důležité pro rozvoj matematického myšlení.

Další opomíjenou oblastí je trénování SOUSTŘEDĚNÍ – neznamená to, že dítě se vydrží hodinu koukat na televizi nebo si hrát na tabletu či mobilu, ale naopak vydrží i u činnosti, která ho už třeba tolik nebaví, nebo dokončí započatou činnost: dohrajeme společně pexeso, dokreslíme obrázek, dostavíme stavbičku z kostek, dojdeme na určité místo, uklidíme hračky atd.

Důležité je se zaměřit i na ŘEČ A CELKOVÉ VYJADŘOVÁNÍ DÍTĚTE. Nepřizpůsobujeme se mluvě dětí, ale naopak se snažíme být mu ve výslovnosti vzorem. Při nesprávné výslovnosti svěříme děti do péče logopeda a každý den pak správnou výslovnost procvičujeme. Důležité je krátce, ale každý den. Často si s dětmi povídáme, a tím rozvíjíme jejich slovní zásobu. V tom nám hodně může pomoci předčítání knížek, vyprávění příběhů, společné sledování filmů, kdy si následně s dětmi o ději povídáme, vysvětlujeme, rozebíráme chování jednotlivých postav.

PŘEDČÍTÁNÍ je vůbec jednou z nejlepších činností, jak pomoci budoucím školákům se čtením a rozvojem čtenářství. Rodiče nemusí své děti učit poznávat písmenka, ale když si s dětmi společně přečtou knížky, prohlédnou obrázky a budou si povídat o tom, co vidí, slyší, když bude dítě vidět, že i máma a táta si čtou, můžeme vychovat čtenáře dávno před vstupem do školy. Nehledě na to, že rituál každodenního předčítání přináší dětem milé chvilky plné lásky a bezpečí.

Rozvíjíme i ZRAKOVÉ A SLUCHOVÉ VNÍMÁNÍ tím, že hrajeme s dětmi slovní kopanou a učíme je rozlišovat první a poslední hlásku ve slovech, vytleskáváme rytmus, hrajeme si s říkadly, básničkami. Hledáme různé zvuky – tikot hodin, zpěv ptáků, štěkot psů a určujeme, odkud zvuky přicházejí, hledáme zvuky silné, slabé, blízké, vzdálené, podobné, zvuk jednoduchých hudebních nástrojů. Učíme děti rozlišovat jednoduché obrazové symboly a znaky (písmena, číslice, základní dopravní značky, piktogramy).

SOCIÁLNÍ KONTAKTY pěstujeme v rodině tím, že uplatňujeme základní společenská pravidla (zdravíme se, umíme požádat, poděkovat, omluvit se navzájem). Učíme dítě, aby se dokázalo od svých blízkých odloučit na určitou dobu, při hrách dodržovalo pravidla, spolupracovalo se svými vrstevníky i s dospělými a dokázalo se přizpůsobit rozhodnutí většiny, ale také obhájit svůj názor a občas unést i neúspěch. Chováme se k dítěti partnersky, a to co vyžadujeme i poskytujeme.

Další náměty viz odkaz: Jak nejlépe připravit dítě na školu • pexo.cz nebo materiál MŠMT z roku 2013: Desatero pro rodiče dětí předškolního věku, MŠMT ČR (msmt.cz) nebo knižní publikace: Dana Kutálkové: Jak připravit dítě do 1. třídy.

Další články na našem webu: ZŠ Kunratice | Nácvik počátečního čtení v prvních třídách (zskunratice.cz) a ZŠ Kunratice | Psaní krok za krokem (zskunratice.cz).

Není toho málo, co je třeba u dětí rozvíjet, ale na druhou stranu toto vše můžeme uplatňovat v běžném rodinném životě a nemusíme si dělat z předškolního období jen přípravu na školu. Je to období, které bychom si měli užívat v pohodě a radosti, užívat si společně co nejvíce času a být dětem hlavně oporou a těmi správnými parťáky.

Konkrétní informace k zápisu v kunratické škole naleznete:

Na základě různých zdrojů zpracovala a zapsala Jana Kopecká, učitelka ZŠ Kunratice

Uveřejněno také v Kunratickém zravodaji číslo 1-2024_web.pdf (praha-kunratice.cz) strana 9.